برخی نکات مهم در موضوع حضانت فرزند

افشای اسرار خصوصی و حاکمیت آن در قانون

افشای اسرار خصوصی و حاکمیت آن در قانون

فاش کردن اطلاعات شخصی به چه معناست؟ آیا افشای اسرار شخصی جرم است؟ درز اطلاعات شخصی چه مجازاتی دارد؟ جرم افشای اسرار شخصی چه زمانی تایید شد؟ چه عناصری جرم افشای اسرار شخصی را ثابت می کند؟ وکیل چه نقش مهمی در اختلاف در مورد افشای اسرار شخصی دارد؟ شواهد افشای خصوصی چیست؟ در چه مواردی می توان به جرم افشای اسرار شخصی اقامه دعوی کرد؟ کدام اشخاص حقوقی مجاز به افشای اطلاعات شخصی هستند؟
افشای اسرار شخصی یکی از رایج ترین موارد و مشکلات  جامعه در سال های اخیر است چراکه این مشکل را می توان به ویژه افزایش استفاده از رسانه در جامعه دانست. تا حدودی به این دلیل که رسانه ها و فضای موجود توانسته اند نقش عمده ای در جامعه امروز ایفا کنند. این رسانه ها مزایا و معایب زیادی دارند. یکی از مهم ترین تاثیرات این رسانه را می توان سرعت انتقال اطلاعات دانست. بنابراین می‌توان گفت هر اطلاعاتی که در بستر این شبکه‌ها قرار می‌گیرد به سرعت در سراسر جامعه مخابره می‌شود. به دلیل این مشکل، افشای اسرار خصوصی عامل مهمی در صدمه زدن سریع به شهرت فرد در جامعه است. بنابراین می خواهیم به این سوال اساسی پاسخ دهیم که مجازات افشای اسرار شخصی چیست و چگونه این جرم قابل اثبات است؟ با ما بمان.

افشای اسرار شخصی و بررسی سه رکن

افشای اسرار خصوصی به عنوان جرم در قانون جزا معرفی شد. اما برای اثبات این جرم در دادگاه، وکیل کیفری ارکان نیاز به اثبات سه عنصر جرم دارد. به عبارت ساده، باید نشان داد که اقدام انجام شده افشای اسرار خصوصی است که در قانون جرم شناخته شده است.
اولین رکن، رکن مادی یا فیزیکی است. در این حوزه حقوقی و قضایی می خواهند به این سوال پاسخ دهند که آیا فعل مشخص شده اثر منفی و اثبات شده دارد یا خیر؟ به عنوان مثال، در مورد افشای یک راز خصوصی، عواقب اصلی آن از دست دادن شهرت و ابرو و حیثیت و تنزل موقعیت اجتماعی یک فرد است. حال فرض کنید با افشای راز خصوصی یک فرد در جایگاه اجتماعی خود ترفیع گرفته پس میتوان گفت بنابراین در عمل این عمل اثر منفی و اثبات شده ای از خود نشان نداده است. رکن دوم به رکن معنوی معروف است. این عنصر بر قصدی یا به عمد بودن فعل تمرکز دارد. در واقع اگر فاعل بر اساس نقشه و قصد قبلی چنین عملی را انجام داده باشد، می توان گفت که این عنصر ثابت شده است. عنصر قانونی  که به مصادیق قانون گذار توجه میکند از جمله بر اساس بند 2 قانون مجازات اسلامی، در صورت سکوت قانون گذار در این مورد، عمل را نمی توان جرم تلقی کرد. در مرحله اول وکیل با اثبات یا رد این سه رکن کار خود را به نمایش می گذارد.

مجازات افشای یک راز شخصی

اما اگر ثابت شود که عمل ارتکابی با موضوع افشای اسرار، موضوع جرم محسوب می شود، قانون باید مجازات آن را در نظر گرفته باشد. به طور کلی قوانین مختلفی در این زمینه مطرح شد. آخرین مورد، قوانین رایانه ای بود که به طور خاص به ماده مربوط به افشای اطلاعات محرمانه و مجازات مربوطه اشاره می کرد.
مجازات اشد افشای اسرار خصوصی در قانون مجازات اسلامی تعیین شده است. در این قانون برای افشای اسرار که منجر به  ریختن آبرو فرد است، به حداکثر ۷۴ ضربه شلاق یا دو سال حبس محکوم می شود. توجه داشته باشید که مجازات تعزیری است، بنابراین وکیل می تواند نسبت به تغییر آن (افزایش یا تخفیف مجازات) اقدامات لازم را انجام دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915