سامانه های طلاق کدامند؟

موتور سواری زنان چه حکمی دارد؟

موتور سواری زنان چه حکمی دارد؟

آیا موتور سواری زنان مجاز است؟ آیا موتور سواری زنان جرم است؟ شرایط قانونی موتور سواری زنان چیست؟ چرا موتور سواری برای بانوان ممنوع است؟ مجازات زنان موتور سوار چیست؟ آیا زنان مجاز به موتور سواری هستند؟ شرایط صدور گواهینامه موتور سواری بانوان چیست؟ شرایط موتور سواری زنان در شرع چگونه است؟ وظیفه یک مدافع اساسی عدالت موتورسیکلت زنان چیست؟ آیا زن می تواند بدون گواهینامه موتورسیکلت سوار شود؟
موتور سواری بانوان یکی از جدیدترین چالش های حقوقی است که در سال های اخیر گریبان گیر نیروی انتظامی و نیروی انتظامی شده است. تا پیش از این هیچ مجوزی برای موتور سواری زنان در جاده ها وجود نداشت. به عبارت ساده زنان می توانند به عنوان یک ورزش در مسابقات موتورسواری شرکت کنند، اما امکان موتورسواری در خیابان های شهر برای زنان وجود ندارد. حال سوال اینجاست که مجریان قانون بر اساس کدام ماده قانونی به زن مجوز رانندگی موتور سیکلت ندادند؟ آیا چنین قانونی وجود دارد؟
با گذشت زمان و ورود زنان به عرصه های مختلف اجتماعی، عملاً انتظار می رفت که به تدریج شاهد موتور سواری زنان در شهر باشیم. این در حالی است که امروزه زنان همزمان با مردان به فعالیت های کاری نیز می پردازند. بنابراین زنان نیز می خواهند به موقع به محل کار خود برسند و از فرصت مناسبی مانند موتور سواری استفاده کنند. در واقع موتور سواری مانند رانندگی با ماشین یک موقعیت اجتماعی محسوب می شود. طبق قانون هر فردی که گواهینامه داشته باشد می تواند وسایل نقلیه موتوری مانند موتورسیکلت و خودرو را اداره کند. اما در سال های اخیر موتورسواری بانوان به یکی از مهم ترین چالش های اجتماعی تبدیل شده است. حال می خواهیم بدانیم آیا راهنمایی و رانندگی حق دارد با عدم صدور گواهینامه رانندگی زنان را از رانندگی با موتورسیکلت باز دارد؟

امکان موتور سواری برای زنان  و برسی  آن در قانون

موتور سواری زنان در دهه 90 قانونی شد. در این دهه مجلس قانونگذار از تصویب لایحه صدور گواهینامه برای بانوان موتورسوار خبر داد که بارها این خبر رد شد. در نهایت این قانون ساکت است و هیچ نهاد قانونی پاسخ روشنی برای افکار عمومی در این زمینه ندارد.
راهنمایی و رانندگی معتقد است اصلی در رابطه با موتور سواری بانوان را رعایت می کند و نظر شخصی ندارد که برای زنان گواهینامه موتور صادر نشود بلکه طبق قانون عمل می کند. بند اصلی قانون که راهنمایی و رانندگی به آن اشاره می‌کند، یکی از تبصره‌های بند ۲۰ قانون راهنمایی و رانندگی جاده‌ای است که در صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت از نام مرد استفاده می‌شود. بنابراین طبق قانون راهنمایی و رانندگی، اگر مردی موتورسیکلت را براند، باید گواهینامه رانندگی داشته باشد. اما سوال اینجاست که آیا این اطلاعیه به معنای عدم صدور گواهینامه برای بانوان است؟
در واقع بسیاری از حقوقدانان معتقدند که حتی اگر بخواهیم به این ماده قانونی استناد کنیم، زنان منعی برای صدور گواهینامه ندارند. طبق ماده همین قانون، موتور سواری و موتورسیکلت برای افرادی که گواهینامه رانندگی دارند، قابل دسترسی است. بنابراین هم خانم ها و هم آقایان می توانند برای گواهینامه رانندگی اقدام کنند. استفاده از عبارت “مردان” در این اطلاعیه حقوقی در عمل به معنای عدم صدور گواهینامه برای زنان نیست. با توجه به این ابهام قانونی، خانمی اصفهانی در سال 1398 به دلیل عدم صدور گواهینامه موتورسیکلت از راهنمایی و رانندگی شکایت کرد. در دادگاه بدوی حکم صدور گواهینامه رانندگی برای این زن صادر شد اما به دلیل مخالفت راهنمایی و رانندگی، و تجدید نظر خواهی از حکم بدوی، دادگاه تجدیدنظر رای به نفع راهنمایی و رانندگی  صادر کرد، بنابراین زنان همچنان از امکان رانندگی قانونی محروم هستند. اکنون این سوال مطرح می شود که چرا قانون و نهادهای انتظامی چنین حقی را برای زنان قائل نیستند و آنها را از این امر باز می دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915