وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

قوانین آپارتمان نشینی

قوانین آپارتمان نشینی , منشور زندگی آپارتمان نشینی

 

حدود قانونی اختیارات مدیر ساختمان

مدیر ساختمان فقط می تواند خدمات مشترک را قطع کند. پس نمی تواند خدمات اختصاصی واحد درد سرساز را قطع کند.
منظور از خدمات مشترک، خدماتی است که به تمام واحدهای آپارتمان ارائه می شود مثل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم و مانند آن. علاوه بر این حتی اگر مدیر ساختمان خدمات مشترک را بدون رعایت مراتب قانونی قطع کند، خود مجرم محسوب می شود و از نظر کیفری به عنوان “ممانعت از حق” به مجازات حبس محکوم می شود. طبیعتا قطع خدمات اختصاصی هم جنبه کیفری خواهد داشت.

ریموت پارکینگ

برای ریموت دار کردن درب پارکینگ هزینه ها چگونه بین واحدهای با و بدون پارکینگ تقسیم می شود؟ و آیا همه واحدها ملزم به پرداخت آن هستند؟

پاسخ:

چنانچه قراردادی بین مالکین یک ساختمان وجود نداشته باشد، کلیه تصمیمات مربوط به اداره و امور مربوط به قسمت های مشترک به اکثریت آرا مالکینی است که بیش از نصف مساحت تمام قسمتهای اختصاصی را مالک باشند ( ماده 6 قانون تملک آپارتمانها ) پس چنانچه مالکینی که بیش از نصف مساحت قسمت های اختصاصی را در مالکیت خود دارند با نصب آیفون تصویری و درب ریموت کنترل موافق باشند می توان اقدام به نصب نمود و سایر مالکین نیز ملزم به پرداخت هزینه آن می باشد.

البته بهتر است هیات مدیره منصفانه تصمیم گرفته و افراد فاقد پارکینگ را از این هزینه مستثنی نمایند.

 

برگزاری مراسم در پیلوت و پارکینگ های مشاع

در بعضی موارد برخی افراد مراسم ها و جشن های خود را در پارکینگ برگزار می کنند که غالبا با سرو صدا همراه است و سبب ایجاد مزاحمت برای ساکنین می شود.

بدانید که بر اساس ماده 60قانون تملک اپارتمان ها استفاده از پارکینگ جهت برگزاری مجالس اختصاصی ساکنین صرفا با اجازه مدیر و کسب رضایت تمامی ساکنین امکانپذیر خواهد بود.

در اینصورت جهت جبران هزینه های تحمیلی به ساختمان لازم است معادل چهار ماه شارژ به صندوق پرداخت گردد.

البته در تبصره 8این ماده آمده است که برگزاری مجمع عمومی ساختمان در محل پارکینگ از ماده فوق مسثنی است.

 

هیچ واحدی حق ندارد به بهانه اینکه یکی از تاسیسات مشترک، مورد استفاده او نیست از پرداخت هزینه های آن امتناع کند، همچنان که قسمت آخر ماده 4 قانوان تملک آپارتمان‌ ها مقرر میدارد (( پرداخت هزینه های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد الزامی است))، حتی فراتر از آسانسور، اگر کل اپارتمان را مالک مورد استفاده قرار ندهد، مکلف به پرداخت هزینه های مشترک است چه رسد به اینکه بخواهد از یکی از تاسیسات استفاده نکند.

 

آیا نگهداری حیوانات در آپارتمان ممنوع است؟

بر اساس تبصره ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، نگهداری حیوانات در مشاعات آپارتمان‌ ها مثل راه پله، پشت بام و پارکینگ ممنوع است. در خصوص نگه داری حیوانات در قسمت‌ های اختصاصی (در داخل واحد آپارتمانی)، صرفا در صورتی که اقدام همسایه، نوعی تهدید علیه سلامت ساکنین باشد یا آنکه نگهداری حیوان سبب سلب آسایش همسایه‌ ها شود، امکان شکایت وجود دارد. مانند آنکه در نیمه شب صدا‌های نامتعارف از حیوان ایجاد شود.

در این حالت اگر آپارتمان دارای مدیر ساختمان است، وی می‌ تواند با در دست داشتن صورت جلسه‌ای که حاوی شرح موضوع مزاحمت ناشی از نگه داری حیوان است به دادسرای محل وقوع ملک خود مراجعه نموده و خواستار رسیدگی قضایی شود. در غیر این صورت، همسایه‌ ها نیز می‌ توانند راسا نسبت به پیگیری شکایت خود اقدام نمایند.

 

۱- انتقال انباری و پارکینگ به تنهائی به افرادی غیر از مالکین مجموعه آپارتمان ها و نیز انتقال مشاعی پارکینگ به مالکین دو واحد یا بیشتر امکان پذیر نیست

۲-انتقال دو واحد پارکینگ یا بیشتر به مالک یا مالکین یک آپارتمان ( به طوری که مالک یا مالکین یک واحد آپارتمان دارای پارکینگ متعدد و واحد دیگر فاقد پارکینگ شود ) صحیح نیست./بند ۱۶ دستور العمل تفکیک آپارتمانها

 

چگونه می‌توان از همسایه ‌ای که شارژ ساختمان را پرداخت نمی‌کند، شکایت کرد؟

🔹بر اساس ماده ۱۰ قانون تملک آپارتمان‌ها و تبصره یک الحاقی به این ماده، در صورت امتناع مالک یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه‌های مشترک، از طریق مدیر یا هیئت مدیران به وسیله اظهارنامه با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن، هزینه‌ها مطالبه می‌شود.

🔹هرگاه مالک یا استفاده‌کننده ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اظهار‌نامه سهم بدهی خود را نپرداخت، مدیر یا هیات مدیران می‌توانند به تشخیص خود و با توجه به امکانات از دادن خدمات مشترک از قبیل: شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و … خودداری کنند و در صورتی که مالک یا استفاده‌کننده همچنان اقدام به تسویه حساب نکنند، اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیات مدیران برای وصول وجه مزبور بر طبق اظهارنامه ابلاغ شده، اجراییه صادر خواهد کرد.

🔹از طرف دیگر چنانچه عدم ارائه خدمات مشترک موثر نباشد، مستندا به تبصره یک ماده ۱۰ مکرر قانون مزبور، مدیر یا مدیران مجموعه می‌توانند دادخواست خود را با عنوان مطالبه شارژ معوقه به مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) ارائه کنند.

 

موتور و دوچرخه در آپارتمان

طبق قانون تملک آپارتمانها:

1- گذاشتن و سایل و یا پارک موتور و دوچرخه در در راه پله آپارتمانها ممنوع است.
2-کسانی که پارکینگ دارند، می توانند به جای خودرو، موتور و یا دوچرخه را در پارکینگ خود پارک کنند.
3- به غیر از پارک خودرو، اگر جایی اضافه در محل اختصاصی پارکینگ شما وجود داشته باشد، می توانید موتور یا دوچرخه خودرا نیز پارک کنید و الا پارک آنها در پارکینگ دیگران یا قسمتهای مشاعی، تصرف در اموال دیگران و ممنوع می باشد مگر با موافقت همه مالکان و ساکنین.
4- به غیر از خودرو، موتور و دوچرخه، گذاشتن وسایل دیگر در پارکینگ ممنوع است.

رعایت قوانین، زندگی آرام و به دور از تنش را به دنبال داشته و نیز شرعا و قانونا مدیون دیگران نیستیم.

 

 

چنانچه در ساختمانی سه طبقه، مالکین طبقه دوم و سوم بخواهند در جایی که پیش‌تر تعبیه‌شده، آسانسور نصب کنند و مالک طبقه اول مخالف باشد و از پرداختن سهم هزینه‌های خود خودداری ‌کند چه راهکاری وجود دارد؟

وفق ماده چهار قانون تملک آپارتمان‌ها درصورتی که مجموع مساحت آپارتمان‌های طبقه دوم و سوم بیش از مساحت آپارتمان طبقه اول باشد، مخالفت مالک طبقه اول تأثیری ندارد و مالکین موافق می‌توانند از طریق پیگیری قضایی حق‌السهم مالک طبقه اول را به همراه خسارات احتمالی وصول کنند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915