وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

وکیل دادگاه خانواده در مشهد

وکیل دادگاه خانواده در مشهد

حضانت فرزنداني كه پدرشان فوت نموده اند

۱_حضانت فرزندان صغير يا محجوري(حجري كه متصل به زمان صغر باشد) كه پدرشان به مقام والاي شهادت رسيده يا فوت نموده باشند با مادران آنها است،مگر آنكه عدم صلاحيت آنان با حكم دادگاه ثابت شده باشد.
۲_تعيين هزينه متعارف جهت حضانت با دادگاه است و ازدواج مادر نيز مانع از ادامه حضانت او نمي شود.
۳_ضمانت اجراي ممانعت از اجراي حكم دادگاه چنانچه به حكم دادگاه حضانت و نگهداري طفل بر عهده كسي قرار گيرد و پدر يا مادر يا هر شخص ديگري مانع از اجراي حكم شود يا از استرداد طفل خودداري نمايد،دادگاه تا زمان اجراي حكم شخص ممتنع را بازداشت مي نمايد .
۴_حق ملاقات:در صورتي كه به علت طلاق و يا هر علت ديگري ابوين در يك منزل سكونت نداشته باشند دادگاه براي هر يك از ابوين كه طفل تحت حضانت او نيست حق ملاقات تعيين و تعيين جزئيات اين ملاقات با دادگاه خانواده مي باشد.
۵_نگهداری و تربیت اطفال:پدر و مادر در حد توان بايد در تربيت كودكان خود بكوشند و در اجراي اين امر حق تنبيه كودك خود را در حد متعارف دارند.

نفقه حقوقی چیست؟

برای مطالبه ی نفقه ی ایام گذشته می توان دادخواست حقوقی مطرح کرد. دادگاه خانواده برای تعیین میزان نفقه، معمولا، به کارشناس مربوطه ارجاع می دهد. در هر دو صورت، اگر زوج، از پرداخت نفقه همچنان امتناع کند و حکم دادگاه را اجرا نکند، زن می تواند با توجه به شرط ضمن عقد مندرج در سند نکاحیه (عقدنامه)، اقدام به طرح دعوی طلاق کند.

آيا جهيزيه قابل استرداد است؟

جهيزيه از اموال زن مي باشد و زن مستقلاً مي تواند در دارائي خود هر تصرفي را كه مي خواهد بكند. زوجه با بردن اموال جهيزيه به منزل مشترك اجازه ضمني در بهره برداري به شوهر مي دهد. حال هر زمان بخواهد مي تواند از اين اجازه خود رجوع كرده و نسبت به باز ستاندن جهيزيه اقدام كند.

جهيزيه قبل از طلاق هم قابليت استرداد دارد يا حتما بايد بعد از طلاق مسترد شود؟

برخي ابهامي طرح مي كنند كه در صورت وقوع طلاق امكان استرداد جهيزيه وجود دارد و قبل از طلاق امكان استرداد جهيزيه وجود ندارد. اين مطلب صحيح نيست چرا كه اموال متعلق به زوجه مي باشد و خارج از مسائل عرفي، هر زمان كه بخواهد مي تواند آنها را از منزل مشترك خارج كند. چه قبل از طلاق و چه بعد از طلاق.

استرداد طلا و هدایا مرتبط با دوره عقد یا زندگی مشترک قبل یا بعد از طلاق

یکی از پرسش های مکرر مطرح شده از سوی مراجعان آن است که تکلیف طلا در طلاق چگونه خواهد بود؟
یا وضعیت حقوقی طلاهای زن بعد از طلاق چه خواهد بود؟ در مواردی نیز مشاهده شده که دادخواستی از سوی زوج مبنی بر استرداد طلا و هدایا از زوجه تقدیم دادگاه شده است. بد نیست بدانید که دادخواست مطالبه و استرداد طلا و جواهرات در اکثر موارد به نتیجه نمی‌رسد و این استرداد انجام نمی شود. زیرا قانون حاکم استرداد هدایای زندگی مشترک مواد ۷۹۵ الی ۸۰۳ قانون مدنی است.

در بخش زیر می توان بخشی از نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه را مشاهده کرد:

نظریه اداره کل حقوقی قوه قضائیه: «چنانچه احراز شود که تحویل طلا و هدایا خریداری‌شده برای زوجه یا زوج به عنوان هبه یا عاریه در اختیار طرف مقابل گذاشته شده است، در صورت اول با توجه به ماده ۸۰۳ قانون مدنی و رعایت بندهای ذیل آن و در صورت دوم با در نظر گرفتن مقررات مربوط به عاریت قابل استرداد است. اما اگر ثابت شود که اشیای مذکور به صورت هبه معوض رد و بدل شده است در این صورت قابل استرداد نخواهد بود.»

با توضیحات ارائه شده اگر زوج هدایایی را خریداری کرده و هبه کرده است و فاکتور خرید آن ها را در اختیار دارد می تواند دادخواست رجوع از هبه و استرداد طلا به طرفیت زوجه تقدیم دادگاه کند. البته در این مورد نیز شروطی وجود دارد. برای مثال هبه نباید معوض باشد و عین مال هبه داده شده هنوز در مالکیت و اختیار زوجه باشد.

 

درخواست طلاق به‌ دلیل استنکاف(خودداری) زوج از پرداخت نفقه

حکم طلاق به‌دلیل استنکاف زوج از پرداخت نفقه به استناد شرایط عقدنامه، علاوه بر لزوم استنکاف شش ماهه ازپرداخت نفقه منوط به تقاضای الزام زوج به پرداخت نفقه و عدم امکان الزام وی به انفاق است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915