وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

وکیل مهریه در گلبهار

وکیل مهریه در گلبهار

روش محاسبه مهریه به نرخ روز چگونه است؟

عدد شاخص در سال قبل از طلاق رو به عدد شاخص در سال وقوع عقد تقسیم می کنیم و نتیجه را در مبلغ مهریه نوشته شده تو عقدنامه ضرب می کنیم. به این ترتیب مبلغ مقدار مهریه به نرخ روز مشخص می شه.

این نحوه محاسبه به شکل فرمولی به صورت زیر هستش: مثلا یک زوجی که سال 70 ازدواج کردن میخوان سال 98 از هم جدا شن. این نکته رو یادتون باشه که شما هر سالی خواستین طلاق بگیرین، باید شاخص سال قبل رو ملاک قرار بدین. مثلا این زوجی که سال 98 دارن جدا می شن باید شاخص سال 97 رو حساب کنن. عدد شاخص در سال 1397 (سال قبل از سال طلاق ) ÷ عدد شاخص در سال 1370 (سال عقد) × مبلغ مهریه مندرج بر عقدنامه = مهریه به نرخ روز

 

ایرانیان خارج از کشور برای مطالبه و وصول مهریه چه کاری باید بکنند؟

روال کار وصول مهریه برای ایرانیان خارج از کشور هم تا حد زیادی مشابه روال وصول مهریه برای ایرانیان داخل کشور است. در این صورت هم خانم و یا وکیل پایه یک دادگستری که از طرف خانم برای وصول مهریه وکالت دارد، روال پیگیری مهریه را باید طی کنند.

اکثر خانم های مقیم در خارج از کشور امکان حضور مستمر در ایران و پیگیری پرونده وصول مهریه را ندارند و نیازمند یک وکیل متخصص مهریه در ایران هستند. اما الزاما هر وکیلی نمی تواند به موفقیت پرونده شان کمک کند و حتما باید وکیل متخصص مهریه داشته باشند.

 

آیا پدر یا مادر خانم میتوانند به جای خانم برای مطالبه مهریه اقدام کنند؟

خیر. طبق قانون اصیل یا وکیل مجاز هستند که برای مطالبه مهریه اقدام کنند. منظور از اصیل خود شخص (خانم) است و منظور از وکیل، وکیل پایه یک دادگستری است. غیر از این دو نفر هیچ شحص حقیقی و حقوقی اجازه پیگیری و مطالبه مهریه را به هیچ وجه ندارند. . البته پیشنهاد ما این است که حتما وکیل متخصص مهریه داشته باشید تا با خیالی راحت پرونده تان پیش برود. پرونده مهریه علاوه بر این که در حوزه خانواده بررسی می شود، یک پرونده مالی است و پیچیدگی های منحصر به فرد خود را دارد و الزاما داشتن هر وکیلی به معنای موفقیت ما در پرونده نخواهد بود و داشتن یک وکیل متخصص مهریه است که پرونده شما را با موفقیت به سرانجام می رساند.

 

بخشیدن مهریه در طلاق به چه صورت است؟

بعضی از زوجین در زمان طلاق توافق می کنند که خانم مهریه اش را آقا ببخشد و یا به اصطلاح حقوقی بذل مهریه کند. در برخی مواقع هم خانم به جای مثلا 300 سکه ای که مهریه است، با همسرش توافق می کنند که در قبال بخشیدن مهریه، مقدار معینی وجه نقد از همسرش دریافت کند. . قانون و دادگاه به هر توافقی که زن و شوهر در مورد مهریه داشته باشند احترام می گذارد و اجرایی اش می کند.

بخشیدن مهریه فقط به اراده و خواست خانم انجام می شود و در صورتی که خانم قصدی برای بخشیدن مهریه نداشته باشد، به هیچ وجه امکان عدم پرداخت مهریه وجود ندارد.

برای بذل یا بخشیدن مهریه بهتر است که آقا و خانم به دفاتر ثبت اسناد رسمی بروند و به صورت یک سند رسمی این مهریه به آقا بخشیده شود.

 

مستثنیات دین در پرداخت مهریه

در مورد دارایی های آقا قانون مواردی را استثنا شمرده که در متن قانون به عنوان مستثنیات دین از آن یاد شده است. خانه اول یکی از موارد استثناست.

به این معنی که اگر آقا فقط یک خانه داشته باشد برای مطالبه مهریه قابل توقیف نیست و فقط در صورتی که آقا بیش از یک خانه داشته باشد، خانه دوم و سوم و خانه های بعدی قابل توقیف هستند. همینطور خودرویی که به نام آقا است اگر وسیله کار آقا محسوب شود قابل توقیف نیست.

منظور از وسیله کار این است که آقا از طریق ماشینش امرار معاش کند مثلا راننده آژانس یا وسایل نقلیه باری. مغازه هم اگر محل کسب آقا باشد قابل توقیف نیست، ولی اگر به اجاره داده شود قابلیت توقیف دارد. پس خانه اول و ماشین در صورتی که وسیله کار باشد قابل توقیف برای مهریه نیست.

 

همسرم قرار است مهریه اش را ببخشد. برای اطمینان از قطعی شدنش چه کاری باید انجام دهم؟

برای بخشیدن مهریه، خانم و آقا باید به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی بروند و خانم طی یک سند رسمی مهریه اش را به آقا ببخشد و امضا کند. در هیمن سند می تواند نفقه و اجرت المثل را هم بخشید. البته لزومی به ذکر این دو نیست و خانم هر چیزی را که تصمیم به بخشش را دارد باید قید کند.

برای اینکه خیالتان راحت شود ذکر این جمله ضروری است: کلیه حق و حقوق مالی خود از جمله مهریه، نفقه و اجرت المثل را دریافت/بذل نموده ام و از این تاریخ به بعد هیچ ادعایی نسبت به آنها نخواهم داشت.

در صورتی که نگران صحیح و درست انجام شدن این سند هستید با موسسه حق جویان تماس بگیرید تا همکارانمان راهنماییتان کنند.

 

از اموال همسرم خبر ندارم.برای مطالبه مهریه چگونه اموال همسرم را استعلام کنم؟

دارایی های به صورت عمومی یا اموال منقول و غیر منقول هستند، یا حساب بانکی هستند و یا سهام بورس. برای استعلام اموال باید از اداره اجرای ثبت پیگیری کرد، برای پیگری حساب بانکی باید از طریق بانک مرکزی اقدام کرد و استعلام سهام بورس از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار امکانپذیر است.

استعلام دارایی هایی که از طرف اداره اجرای ثبت پیگیری می شود نیازی به نامه دادگاه ندارد ولی برای استعلام حساب بانکی و سهام بورس، خانم باید از دادگاه نامه قضایی برای بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کند.

مطالبه اموال منقول و غیر منقول مانند خانه، ماشین، مغازه و … که از طریق اداره اجرای ثبت انجام می شود زمانگیر است و امکان دارد در این مدت آقا اموالش را به شخص دیگری انتقال بدهد.

 

ودیعه مسکن به عنوان مهریه قابل توقیف است؟

شاید در مواقعی قضات حکم توقیف ودیعه مسکن بابت مهریه را صادر کنند اما آقا می تواند به این حکم اعتراض کند و درخواست رفع توقیف بدهد.

در اکثر مواقع با اعتراض آقا موافقت می شود. پس ودیعه مسکن برای مهریه تقریبا در اکثر موارد قابل توقیف نیست و قضات رای به اجرای آن نخواهند داد.

در صورتی هم که حکم توقیفش صادر شد آقا می تواند در دادگاه تجدیدنظر درخواست رفع توقیفش را بکند .

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915