پیگیری سرقت از حساب بانکی

پیگیری سرقت از حساب بانکی

پیگیری سرقت از حساب بانکی

سرقت یکی از جرایمی است که در افراد و جوامع مختلف و به انواع مختلف رخ می‌دهد. سرقت به عنوان یک عمل غیرقانونی توسط یک فرد یا گروه انجام می‌شود و به دزدیدن مالی یا اشیای ارزشمند از شخص یا مالک آنها اشاره دارد. عوامل مختلفی ممکن است به وقوع سرقت منجر شوند، از جمله شرایط اقتصادی نامساعد، فقر، درگیری‌های خانوادگی، میل به درآمد غیرقانونی، و غیره.

سرقت اینترنتی نیز یک شکل نوین از جرم سایبری است که با پیشرفت تکنولوژی و انتشار گسترده اینترنت، افراد و سازمان‌های جرمی به داده‌ها و اطلاعات حساس دسترسی پیدا کرده‌اند. این اقدامات می‌توانند شامل دسترسی غیرمجاز به حساب‌های بانکی، سرقت اطلاعات شخصی و مالی، و حتی تخریب داده‌های مهم شرکت‌ها یا افراد باشند.

برای پیشگیری از سرقت اینترنتی و دیگر اقدامات جرمی آنلاین، اهمیت افزایش آگاهی در مورد امنیت اینترنتی و استفاده ایمن از فناوری را نباید نادیده بگیریم. این شامل استفاده از رمزهای عبور قوی، اجتناب از اشتراک اطلاعات شخصی و مالی در مکان‌های غیرمعتبر، به‌روز نگه‌داشتن نرم‌افزارها و سیستم‌های امنیتی، و ایجاد آگاهی در مورد روش‌های عاملان جرمی در اینترنت می‌شود.

در مواجهه با سرقت اینترنتی یا سایر جرائم مشابه، می‌توانید به مراجع امنیتی محلی یا مراجع انفرادی مسئول مراجعه کنید تا کمک در تحقیقات و پیگیری این امور بخشید. همچنین، اطلاع‌رسانی و آموزش درباره موارد امنیتی به افراد دیگر نیز می‌تواند به کاهش خطرات مرتبط با سرقت اینترنتی کمک کند.

 

 

سرقت از حساب بانکی

سرقت از حساب بانکی می‌تواند به دو روش اینترنتی و غیراینترنتی اتفاق بیافتد. در هر دو مورد، این جرم به نحوی نقض حریم شخصی و مالی فرد می‌باشد و افرادی که این جرم را انجام می‌دهند، قابل مجازات هستند.

در مورد سرقت از حساب بانکی به صورت آنلاین (اینترنتی)، هکرها و افراد نفوذی با دسترسی به اطلاعات بانکی فرد، می‌توانند به حساب بانکی او دسترسی پیدا کرده و پول را از آن برداشت کنند. این تنها نوعی از جرم سایبری است که با توجه به قوانین مختلف واحد ممکن است تحت عناوین مختلفی مانند “سرقت اینترنتی” یا “تخلفات سایبری” مورد تعقیب قرار گیرد.

در مورد سرقت از حساب بانکی به صورت غیراینترنتی (تعزیری) نیز، اگر شخصی با دسترسی به اطلاعات کارت بانکی یا رمزهای آن به صورت فیزیکی از کارت بانکی شما سوءاستفاده کند و به حساب شما دسترسی پیدا کند و پول را بردارد، این نیز جرم محسوب می‌شود. این نوع سرقت تعزیری و مشمول قوانین جزایی است که توسط مراجع قانونی پیگیری می‌شود.

 

 

مجازات سرقت از حساب بانکی

  • در ماده 13 قانون جرایم رایانه‌ای، مجازات برای جرم سرقت از حساب بانکی اینترنتی به صورت حبس تعزیری یا جریمه نقدی مشخص شده است. واژه “یا” در این ماده به معنای این است که قاضی در رسیدگی به پرونده می‌تواند یکی از این دو مجازات را برای مجرم انتخاب کند، به توجه به شرایط و جزئیات مورد جرم.

    بنابراین، وابسته به شدت و نوع جرم انجام شده توسط فرد سارق اینترنتی، قاضی می‌تواند حکم به حبس تعزیری از یک تا پنج سال یا جریمه نقدی از بیست میلیون (20.000.000) ریال تا یکصد میلیون (100.000.000) ریال یا هر دوی این مجازات‌ها را صادر کند. این تصمیم بیشتر از شدت و تداوم جرم، تاریخ‌آغاز و پایان جرم، و سایر عوامل مرتبط با پرونده و وضعیت مجرم و متضرران وابسته است.

    در هر صورت، این مجازات‌ها به منظور تنبیه فرد متخلف و جلوگیری از تکرار جرم تعیین شده‌اند تا امنیت اطلاعات شخصی و مالی افراد در فضای دیجیتال تضمین شود.

 

  • در مورد سرقت از حساب بانکی با استفاده از کارت بانکی شخص دیگر به صورت پنهانی (بدون مجوز)، قانون مجازات اسلامی ماده 657 راهی برای تعقیب و مجازات این نوع جرم فراهم کرده است. ماده 657 اینگونه می‌فرماید:

    “هرکس مرتکب ربودن مال دیگری از طریق کیف زنی و جیب بری و امثال آن شود به حبس از یک تا پنج سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.”

    این ماده به طور کلی برای تعقیب جرائم مشابه سرقت از حساب بانکی یا سرقت کارت بانکی به صورت فیزیکی از کارت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اینجا، قانونگذار به ربودن مال دیگری از طریق کیف‌زنی و جیب‌بری و امثال آن اشاره کرده است و این ماده می‌تواند به جرم‌هایی از جمله سرقت کارت بانکی با رمز دسترسی و استفاده از آن برای برداشت پول از حساب شخص دیگری اشاره کند.

    بنابراین، اگر کسی با به دست آوردن شماره کارت بانکی، رمزهای دسترسی، و با برداشت پول از حساب بانکی دیگری بدون اجازه و به صورت پنهانی اقدام کند، ممکن است به موجب ماده 657 مجازات تعزیری شود که شامل حبس و شلاق می‌شود. این تشدید مجازات به منظور جلوگیری از اقدامات مشابه در آینده و ترسیم مرزهای قانونی جرم مالی و اقتصادی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915