وکیل نفقه در مشهد

وکیل نفقه در مشهد

وکیل نفقه در مشهد

نفقه

یکی از دعاوی که در دادگاههای خانوادگی شاهد آن هستیم مربوط به نفقه می باشد. نفقه یکی از حقوق مالی زوجه و تکلیفی بر عهده زوج می باشد که این امر در ماده ی 1106 قانون مدنی به آن اشاره شده است. ماده ی 1106 قانون مدنی: در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است.

وکیل نفقه در مشهد 09156024004

اما نفقه چیست؟ و شامل چه مواردی می شود؟

بر طبق ماده ی 1107 قانون مدنی : ” نفقه عبارت است از همه ی نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه ، نان ، اساس منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و … در صورتی که عادت یا احتیاج به واسطه ی نقصان یا مرض وجود داشته باشد.”

وکیل نفقه در مشهد 09156024004

لازم به ذکر مورادی که در این ماده ذکر شده حصری نیست و از باب مثال بوده است.بدین مفهوم که مخارج زوجه باید توسط زوج تامین گردد. انچه در نفقه اهمیت دارد ان است که نفقه باید طبق شان زوجه پرداخت گردد و تمکن مالی زوج برخلاف مهریه شرط نمی باشد.

سئوال: ایا در هر شرایطی و صرف عقد نکاح به زوجه نفقه  تعلق می گیرد؟

در پاسخ به این سئوال باید گفت تا زمانی که زوجه از زوج تمکین می نماید مستحق نفقه خواهد بود این امر در ماده ی 1108 قانون مدنی بیان گردیده است.:” هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود.”

وکیل نفقه در مشهد 09156024004

منظور از تمکین در این ماده هم شامل تمکین عام و تمکین خاص می باشد که تمکین عام این است که زوجه در منزلی که زوج تهیه کرده زندگی نماید و کارهای مربوط به منزل را انجام دهد و منظور از تمکین خاص این است که وظایف زناشویی نسبت به زوج می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915