وکیل ماریجوانا و حشیش در مشهد

وکیل بیع در مشهد

وکیل بیع در مشهد

انواع بیع

بیع به عنوان یکی از انواع قراردادهای معاملاتی، به صورت مختلفی دسته‌بندی می‌شود، که این دسته‌بندی‌ها بر اساس جنس و موضوع معامله (مبیع) و قیمت معامله (ثمن) تعیین می‌شوند. در ادامه، انواع بیع را برای شناخت بیشتر و اثبات وقوع بیع معرفی می‌کنیم:

  1. بیع المعلول: بیعی است که موضوع آن کالایی است که مشخص و قابل شناسایی است، مثل خرید و فروش یک ماشین یا یک ملک.
  2. بیع المتعدی: در این نوع بیع، موضوع معامله کالایی است که ابتدا ویژگی‌های دقیق آن مشخص نشده و به توافق دو طرف بستگی دارد، مثل خرید و فروش یک محصول با ویژگی‌های خاص.
  3. بیع المرسل: در این نوع بیع، موضوع معامله کالایی است که انتقال آن به خریدار به عهده فروشنده نیست و برعکس، مثل خرید و فروش سهام یک شرکت.
  4. بیع الغرر: این نوع بیع به فروش کالایی با قیمت بالاتر از بازار معمول گفته می‌شود، که از طریق فریب و گمراه کردن خریدار انجام می‌شود.
  5. بیع السلم: بیعی است که قیمت آن از قبل تعیین شده و جدا از قیمت محصول مشخص می‌شود، مثل بیع یک محصول با پرداخت اقساط ثابت.
  6. بیع الطراز: این نوع بیع به فروش کالایی با قیمت معین در زمانی آینده گفته می‌شود، که بر اساس شرایط مشخص، قیمت محصول تعیین می‌شود.

هر کدام از این انواع بیع نیازمند ادله و مدارک مختلفی برای اثبات وجود وقوع بیع هستند که بسته به نوع معامله و شرایط آن، متفاوت خواهد بود.

بیع نقد

در بیع نقد، مبیع (کالا یا موضوع معامله) و ثمن (قیمت معامله) در زمان حال بین خریدار و فروشنده مبادله می‌شوند. به عبارت دیگر، هر دو طرف به طور همزمان کالا و پول را دریافت می‌کنند و تراکنش به صورت نقدی صورت می‌پذیرد.

بدین ترتیب، به محض وقوع بیع، خریدار مبلغ مورد نیاز برای پرداخت قیمت معامله را به فروشنده پرداخت می‌کند و در مقابل فروشنده، کالای مورد نظر را دریافت می‌کند. این نوع تراکنش معمولاً برای معاملاتی انجام می‌شود که اطمینان از پرداخت و دریافت فوری قیمت معامله و کالا برای طرفین اهمیت دارد، و چون هر دو طرف در زمان تراکنش حضور دارند، امکان هرگونه اختلال یا ابهام در پرداخت و دریافت مبلغ کاهش می‌یابد.

بیع نسیه

بیع نسیه یک نوع از عقد بیع است که در آن، به محض وقوع عقد، مبیع یا موضوع معامله باید به خریدار تسلیم شود؛ اما برای پرداخت ثمن به فروشنده، زمان تعیین می‌شود و پرداخت ثمن در زمان حال و فوری انجام نمی‌شود. به عبارت دیگر، در این نوع از عقد بیع، خریدار می‌تواند مبیع را دریافت کند، اما پرداخت قیمت معامله را به زمانی در آینده موکول کند.

مثالی از بیع نسیه می‌تواند خرید و فروش کالاهایی باشد که برای تولید نیاز به زمان دارند، مانند محصولات کشاورزی که نیاز به رشد و بلوغ دارند. در این صورت، خریدار محصول را دریافت کرده و استفاده از آن را آغاز می‌کند، اما قیمت معامله را در زمان بلوغ محصول به فروشنده پرداخت می‌کند.

بیع نسیه معمولاً در معاملاتی که نیاز به زمان برای تسلیم مبیع و یا پرداخت ثمن دارند، استفاده می‌شود تا به طرفین اجازه دهد تا با توجه به شرایط موجود، بهترین زمان را برای تحویل و پرداخت معین کنند.

بیع سلم یا سلف

بیع سلم یا سلف یک نوع عقد بیع است که در آن، به محض انجام عقد، ثمن یا قیمت معامله باید به فروشنده پرداخت شود؛ اما برای تحویل مبیع یا موضوع معامله، زمان تعیین می‌شود. به عبارت دیگر، در این نوع از عقد بیع، پرداخت قیمت معامله در زمان حال و فوری انجام می‌شود، اما تحویل مبیع به زمانی در آینده موکول می‌شود.

مثالی از بیع سلم می‌تواند خرید و فروش کالاهایی باشد که به سرعت قابل تحویل هستند، مانند کالاهای قابل نقل و انتقال مانند غلات یا مواد مصرفی. در این صورت، خریدار می‌تواند قیمت معامله را در زمان انجام معامله پرداخت کرده و اما تحویل مبیع را به زمانی در آینده موکول کند، مانند زمان برداشت محصولات کشاورزی.

بیع سلم معمولاً در معاملاتی که تحویل کالاها سریع و ممکن است زمان بر باشد، استفاده می‌شود. این نوع عقد بیع به طرفین اجازه می‌دهد تا پرداخت و دریافت معامله را در زمانی مناسب برای هرکدام انجام دهند.

بیع کالی به کالی

در بیع کالی به کالی، همانطور که نامش نیز اشاره دارد، مبیع و ثمن با کالاهای دیگر معامله می‌شوند و برای تسلیم مبیع و پرداخت ثمن، مدت زمانی تعیین می‌شود. در این نوع از عقد بیع، تسلیم هر کدام از کالاها ممکن است در یک زمان مشخص یا در طول بازه‌های زمانی تعیین شده انجام شود، بسته به توافقات میان طرفین.

مثالی از بیع کالی به کالی می‌تواند معامله‌ای باشد که در آن یک فرد می‌خواهد محصولات کشاورزی خود را به عنوان مبیع به فروش برساند و به جای پرداخت نقدی، آن محصولات را در مقابل محصولات دیگری که از فروشنده دریافت می‌کند، معاوضه کند. در این صورت، مدت زمانی برای تسلیم محصولات خود و دریافت محصولات دیگر تعیین می‌شود، که ممکن است در یک زمان مشخص یا در طول بازه‌های زمانی تعیین شده باشد.

بیع کالی به کالی معمولاً در معاملاتی انجام می‌شود که طرفین به دنبال تبادل محصولات خاص باشند و ارزش آن‌ها را با یکدیگر تعویض کنند. این نوع از عقد بیع به طرفین امکان می‌دهد تا کالاهای مورد نیاز خود را دریافت کنند و در عین حال محصولات خود را به دیگران ارائه دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915