مدت زمان درمان و رابطه آن با دیه

مدت زمان درمان و رابطه آن با دیه

مدت زمان درمان (طول درمان) و رابطه آن با اخذ دیه

بسیاری از افرادی که در انواع مختلف تصادفات مجروح شده اند ممکن است تعجب کنند که اصطلاح  طول درمان به چه معناست. چرا پزشکی قانونی مدت درمان را تعیین می کند؟ در واقع، زمان درمان، زمانی است که پزشک برای درمان یک مراجعه کننده و بهبودی پس از آسیب دیدگی لازم است. همچنین در طول مدت معالجه، ضارب طبق قانون  حبس و جریمه نقدی دارد. دوره درمان فعلی نشان دهنده درمان ناقص و سودمند صدمات انسانی است. در واقع تمام صدمات ناشی از تصادف شامل ارش و دیه است. بنابراین، تمام صدمات باقی مانده از آسیب، در صورتی که پس از اتمام درمان به طور کامل بهبود نیافته باشند را شامل می شوند.
بنابراین، اگر به دنبال پاسخ روشن برای این سوال هستید که درمان چقدر طول می کشد و آیا باز هم در طول درمان به من دیه پرداخت می شود؟ خواندن این مقاله را به شدت توصیه می کنیم.

چه آسیب هایی نیاز به درمان طولانی دارند؟

البته برای التیام بخشی از زخم ها، بررسی و تعیین میزان دیه  زمان می برد. در ادامه به آن دسته از آسیب هایی که برای بهبود نیاز به درمان طولانی مدت دارند اشاره می کنیم.

  1. اگر آسیب وارد شده به فرد منجر به قطع نخاع شود. در این موارد پزشکی قانونی در مورد مدت زمان درمان تصمیم گیری می کند.
    2.اگروسعت آسیب به حدی است که فرد به کما رود. در این موارد، مدت درمان بر اساس فوت شدن یا به هوش آمدن فرد است.
    3.گاهی اندام دچار تغییرات ناگهانی می شود و حال انسان منجر به مرگ او می شود.
    4.در مواردی که تصادف ناشی از شخص موجب پارگی رباط، کبودی و پارگی شود. در چنین مواقعی باید صبور بود تا وضعیت بهتر شود
    5. گاهی میزان دیه دقیقا مشخص است ولی دیه مریض با شخص سالم فرق می کند. بنابراین باید منتظر پایان بهبودی بود که در این شرایط توسط کارشناس پزشکی قانونی مشخص می شود.
    در چه صورت می توان پرداخت دیه را قبل از پایان درمان تعیین کرد؟
    در بسیاری از موارد، مصدوم اصرار دارد که زخمش خوب شده است. در چنین شرایطی پزشک از مراجعه کننده می خواهد که تا پایان دوره بهبودی صبر کند. اما اگر فرد عجله دارد; پزشک از شما می‌خواهد که در این خصوص تعهد دهید. در نهایت پزشک تشخیص می دهد که دوره درمان این فرد تمام شده است. لازم به ذکر است این مصوبه میزان دیه را مشخص و به تحقیقات خاتمه می دهد

طول مدت مراقبت یا درمان  چه تاثیری بر پرداخت دیه دارد؟ آیا مقدار آن را افزایش می دهید؟
در واقع برای پاسخ به این سوال که طول درمان چقدر است؟ هر گاه حادثه ای رخ دهد و در اثر آن فردی مجروح شود، می توان گفت که پزشک نمی تواند نظر نهایی خود را در مورد میزان آسیب و احتمال پیشرفت آن بیان کند. به همین دلیل از فرد می خواهد تا زمانی که مطمئن شود آسیب پیشرفت نکرده است، مراجعه کند. به عبارت دیگر تاریخی که در آن گزارش می دهد که روند درمانش تمام شده است. در واقع مدت زمانی که فرد برای دریافت نظر نهایی به پزشک مراجعه می کند، طول درمان نامیده می شود.
در واقع هدف از معاینه مجدد این است که پزشک تشخیص دهد آیا آسیب پتانسیل پیشرفت دارد یا خیر. و آیا دوره نقاهت بر میزان آن تاثیر می گذارد؟ لازم به ذکر است دوره درمان تاثیری در پرداخت ندارد و مبلغ آن بستگی به میزان خسارت دارد به همین دلیل مدتی که به عنوان دوره درمانی درج شده فقط برای درمان آسیب می باشد.
در واقع برای پاسخ به این سوال که آیا طول درمان تاثیری در افزایش دیه دارد، باید گفت که به طور کلی طول درمان نقشی در کاهش یا افزایش دیه نخواهد داشت. اما از آنجایی که پرداخت دیه به صورت روزانه محاسبه می شود، مدت درمان ممکن است باعث افزایش مبلغ  آن شود. مثلاً اگر در سال 1400 فرد جراحت پیدا کرده باشد، دیه  طبق استاندارد 1401 با توجه به مدت درمان محاسبه می شود، در واقع تأخیر در پرداخت دیه در هر زمان باعث افزایش مبلغ می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915