لیست بهترین وکلای مشهد

طلاق مشروط  چیست؟

طلاق مشروط  چیست؟

واژه ی طلاق ازریشه ی عربی وبه معنی”گشودن گره ها”و”رهاکردن”است ودرفقه اسلامی “زائل کردن

قید از ازدواج با لفظ مخصوص تعریف می شود.دراصطلاح حقوقی طلاق به معنای پایان قانونی ازدواج

وجدایی زوجین ازیکدیگر می باشد که درپی آن حقوق وتکالیفی که میان آنها وجودداشته است ازبین می رود.

گاهی طلاق منجر است یعنی بدون هیچ قیدوشرطی اتفاق می افتد امادربرخی موارد طلاق مشروط ومعلق می گردد.

دراین مطلب درباری این نوع طلاق واینکه درست است یاخیر توضیح خواهیم داد.

در فقه اسلامی، طلاق معلق به معنای این است که وقوع شرط در آینده مسلم و قطعی نباشد. به طور کلی، اگر طلاق به امور آینده معلق شود، ممکن است منجر به بطلان طلاق شود، به شرط آنکه شرط امکان وقوع داشته باشد. به عنوان مثال، اگر شوهر بگوید “می‌خواهم همسرم را طلاق دهم اگر فرزندم پسر باشد”، اگر فرزندی با جنس پسر به دنیا آید، این شرط انجام می‌شود و طلاق قطعی می‌شود. اما اگر فرزندی با جنس دیگر مانند دختر به دنیا آید، این شرط انجام نمی‌شود و طلاق بطلان می‌شود.

در قانون مدنی، طلاق باید جازم و قاطع باشد، و اگر طلاق به نحو معلق واقع شود، یعنی تحقق آن منوط به وقوع امری باشد، آنگاه طلاق باطل است. ماده 1135 این مسئله را صراحتاً بیان می‌کند که “طلاق باید منجز باشد و طلاق معلق به شرط باطل است.” این بدان معناست که اگر شرطی به طلاق وابسته شود و وقوع آن شرط معلق باشد، طلاق باطل محسوب می‌شود.

 

علت ابطال طلاق در صورتی که معلق باشد، ممکن است به دلایل مختلفی باشد:

  1. تاثیر طلاق بر نظم اجتماعی: طلاق تأثیر زیادی بر نظم اجتماعی دارد و نباید زوجین را به انتظار و تزلزل بکشاند. بنابراین، قانون‌گذار می‌تواند به دلایل اجتماعی به طلاق معلق پایان دهد.
  2. ثبات خانواده: روابط زناشویی نباید در حال تعلیق باشند زیرا ثبات خانواده از نظر اجتماعی بسیار مهم است. بنابراین، اگر رابطه زناشویی در حال تعلیق باشد، طلاق ممکن است ابطال شود.
  3. رابطه دو جانبه: رابطه زناشویی یک رابطه دو جانبه است و نباید به صورت تعلیق و بدون تعهد باشد، زیرا استقرار و حفظ این رابطه اساسی برای پایداری جامعه است.

به همین دلیل، طلاق معلق ممکن است باطل شود به دلیل این که موجب تزلزل در نظم اجتماعی، نقض ثبات خانواده، و انعدام رابطه دو جانبه می‌شود.

نکته‌ی مهم درباره‌ی طلاق معلق این است که واقعاً طلاقی رخ نداده است، زیرا طلاق فقط پس از طی کردن مراحل دادرسی در دادگاه خانواده و تعیین تکالیف روابط مالی و غیرمالی زوجین و ثبت در دفتر ازدواج و طلاق اتفاق می‌افتد. اما در طلاق معلق، این مراحل انجام نمی‌شود و بنابراین طلاق واقعی قطعی نشده است.

در قانون و شریعت اسلامی، طلاق منجز (طلاق جازم و قطعی) به عنوان نوع اصلی طلاق پذیرفته شده است. این به این معناست که طلاقی که مشروط به وقوع شرطی در آینده نباشد، معتبر است و پس از انجام مراحل قانونی و شرعی، طلاق به صورت قطعی اعلام می‌شود. از طرفی، طلاق معلق (طلاق مشروط به وقوع شرطی) در برخی موارد قابل قبول نیست و ممکن است باطل شود.

 

وکیل مشاوره رایگان خانواده در مشهد 09156024004

درصورت نیاز به راهنمایی و مشاوره در این خصوص و دیگر موارد بااین شماره تماس بگیرید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915