طرق بخشش مهریه

طرق بخشش مهریه

طرق بخشش مهریه

1 – اقرار به وصول مهریه

اقرار به وصول مهریه، یکی از شایع‌ترین اقدامات در دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم میزان یا کاهش مهریه در موارد اختلاف است. در این حالت، زن اظهار می‌کند که تمام یا بخشی از مهریه‌اش را از زمان ازدواج دریافت کرده است، حتی اگر قبلاً در سند ازدواج ثبت نشده باشد. ماده 1277 قانون مدنی انکار بعد از اقرار را غیرمسموع اعلام کرده است، اما تبصره ماده 70 قانون ثبت امکان ارائه ادعاهای مبنی بر عدم انجام تعهدات مالی در اثر اقرار را به وسیله اسناد رسمی ممکن می‌سازد.

اگر اثبات شود که اقرار زن اشتباه یا نامعتبر بوده است، این اقرار اعتبار نخواهد داشت. بنابراین، زن با اثبات این موارد می‌تواند پس از بخش مهریه از دادگاه عدم وصول مهریه را ادعا کند.

2 – ابراء ذمه زوج

ابراء ذمه زوج به معنای اسقاط اثر حقوقی مالی است که با رضایت یک‌طرفه انجام می‌شود. برخلاف ابراء، که می‌تواند در مقابل عوض باشد یا نباشد، ابراء ذمه زوج به اسقاط تعهدات مالی زوج مربوط می‌شود. در این حالت، زن می‌تواند به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و درخواست تنظیم سند ابراء ذمه زوج را کند.

این اقدام به معنای اعلام زن در مورد اینکه زوج از تعهدات مالی خود صرف‌نظر کرده است و زن حق دیگری به وجه‌های مالی از او ندارد. این مسئله می‌تواند در موارد طلاق خلع و مبارزات مربوط به حقوق مالی زنان مورد استفاده قرار گیرد.

3 – هبه مهریه

هبه به معنای تملیک مجانی اموال است و هر بخششی را می‌توان هبه نامید. در موارد مرتبط با مهریه، زن می‌تواند به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند و درخواست تنظیم سند هبه مهریه را داشته باشد. در این حالت، زن مالکیت مهریه را به مرد هبه‌دهنده واگذار می‌کند.

در برخی حالات، زن ممکن است بخواهد حق رجوع به مهریه را حفظ کند و درخواست برگشت مهریه را به دلیل شرایط خاص نماید. البته، بسته به شرایط و موازین قانونی، این امکان وجود دارد یا ندارد.

4 – بذل مهریه

بذل مهریه به عنوان یکی از اقدامات مرتبط با طلاق خلع و مبارزات زن به مرد تعریف می‌شود. در این حالت، زن به مرد بخشی از مال خود را به عنوان مهریه اهدا می‌کند. این اهدای مهریه باعث می‌شود که حق رجوع زن به مهریه به وجود آید. پس از این اقدام، مرد مالکیت مهریه را از دست می‌دهد و زن دوباره مالک آن می‌شود.

موارد مختلف اقدامات حقوقی مرتبط با مهریه و اقدامات مالی طلاق نشان‌دهنده پیچیدگی و تنوع در قوانین حقوقی مرتبط با این زمینه هستند. برای دریافت مشاوره حقوقی دقیق‌تر، مراجعه به یک وکیل تخصصی در زمینه حقوق خانواده توصیه می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915