لیست بهترین وکلای مشهد

توقیف وسیله نقلیه به علت نداشتن حجاب

توقیف وسیله نقلیه به علت نداشتن حجاب

بی حجابی چیست؟ آیا  بی حجاب بودن جرم است؟ چگونه می توان با جرم انگاری بی توجهی به حجاب برخورد کرد؟ مهم ترین نکات مربوط به بی حجابی چیست؟ مجازات بی حجابی چیست؟ آیا بی توجهی به حجاب باعث توقیف خودرو می شود؟ وظیفه اساسی وکیل در دادگاه در خصوص عدم رعایت حجاب چیست؟ کارکرد اصلی بی حجابی چیست؟ نظر قانونگذار در مورد عدم رعایت حجاب چیست؟ آیا پلیس می تواند خودروی بی حجابی را توقیف کند؟ عواقب اصلی عدم رعایت حجاب چیست؟ عدم رعایت حجاب در کدام نهاد قانونی بررسی می شود؟

رعایت نکردن حجاب از دیدگاه قانون به یکی از مهمترین و اساسی ترین مشکلات جامعه امروزی تبدیل شده است. حقوق ایران برگرفته از شریعت و شرع است. بنابراین کاملاً واضح است که مسائل اجتماعی مانند حجاب زنان در قوانین ایران منعکس شده است. با توجه به اتفاقات سال های گذشته و توجه به عدم رعایت حجاب، این سوال مطرح می شود که آیا قانونگذار این موضوع را جرم تلقی کرده است؟ طبق ماده 638 قانون مجازات اسلامی این عمل می تواند جرم تلقی شود و در این ماده برای این گونه جرائم مجازات حبس و جزای نقدی پیش بینی شده است.

در ادامه به این موضوع می پردازیم که به راستی جرم بی حجابی چیست و آیا توقیف خودرو به دلیل عدم رعایت حجاب عمل قانونی محسوب می شود یا خیر؟ جالب اینجاست که حجاب به عنوان یک قانون مستقل و یک قانون جداگانه در حقوق ایران وجود ندارد و تنها به عنوان یک عمل شرعی شناخته می شود.

جرم انگاری عدم رعایت حجاب

رعایت نکردن حجاب به طور مستقیم و مستقل در قوانین ایران جرم شناخته نمی شود. اما شرع آن را فعل حرام می داند. بنابراین، ما با چالش حقوقی قابل توجهی برای جامعه و قانون خود مواجه هستیم. ماده 638 قانون مجازات اسلامی هر گونه عمل خلاف شرع در ملاء عام جرم محسوب و مجازات آن حبس و جزای نقدی است. طبق ماده 638 قانون مجازات اسلامی، این عمل را می توان جرم تلقی کرد، زیرا بی حجابی، حرام و خلاف شرع محسوب می شود.

اما برای توضیح ماجرای بی حجابی و مجرمان آن بهتر است بدانیم چه اعمالی جرم محسوب می شود. هر وکیل کیفری می داند که عملی در صورتی جرم محسوب می شود که سه رکن مادی، معنوی و حقوقی آن همزمان ثابت شود.

در مورد عنصر مادی نیز ثابت شده است که هر فعل مضری قابل اثبات است. در اصطلاح معنوی، نیت شخص و قصد یا بی تفاوتی عمل مورد توجه قرار می گیرد. بنابراین می توان گفت که شخصی در صورتی مرتکب جرم شده که عمداً مرتکب عمل شده باشد و بداند که جرم است. اگر این سه رکن برای عملی صادق باشد، می توان گفت که آن عمل جرم است.

دو چالش مهم برای جرم انگاری عدم رعایت حجاب وجود دارد. اولاً، هیچ سابقه قانونی روشنی برای این موضوع وجود ندارد. به عبارت دیگر قانونگذار صریحاً آن را جرم اعلام نکرده است و این عمل فقط بر اساس ماده 638 قانون مجازات اسلامی قابل جرم انگاری است. چالش دوم این است که آیا در قانون تعریف درستی از بدحجابی یا بی حجابی وجود دارد؟ آیا پوشیدن روسری یا نیمی از آن بی ادبی و بی حرمتی محسوب نمی شود؟ از این رو شورای اسلامی در سال های اخیر اقدام به ارائه قانون جامعی در این خصوص و جرم انگاری عدم رعایت حجاب کرده است.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915