تهدید به آبروریزی

تهدید به آبروریزی

تهدید به آبروریزی

همانطور که می‌دانید شرافت و آبرو یکی از موارد مهمی است که برای افراد جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است و افراد برای از بین نرفتن شرافت و آبروی خویش ممکن است در بعضی مواقع حتی از دنبال کردن و پیگیری برای شکایت هایی که باعث گرفتن حقشان می‌شود خودداری کنند به این علت که فرد مقابل با تهدیدات خود مانع این کار برای افراد می‌شود و افراد به اجبار از شکایت خود و پیگیری مسائل پیرامون آن دست می‌کشند. امروز در این مبحث می‌خواهیم به پیرامون این مسائل بپردازیم و اینکه چگونه می‌شود در چنین شرایطی از فرد مقابل شکایت کرد و اساسا چه مجازات های را به دنبال دارد.

این تهدید چگونه و با چه شرایطی ایجاد می شود:

همیشه اینطور نیست که ضررها به صورت فیزیکی به فرد وارد شود و گاهی ممکن است که فشارهای روانی بر روی افراد واقع شود و باعث شود که تصمیم‌های نادرست و غلطی را بگیرند موضوع ما که در خصوص تهدید هست در خصوص همین مورد می‌باشد و مسائل پیرامون آن چرا که ممکن است شخصی با تهدید کردن فرد مقابل باعث شود که فرد خواسته‌های او را انجام دهد چرا که خطر از بین رفتن آبرو حیثیت شرافت خود را می‌بیند. یعنی اینکه فرد مقابل با تهدید کردن از طرف مقابل خود خواسته هایی را دارد و یا اینکه از فرد می‌خواهد که کاری را انجام ندهد چرا که در صورت انجام دادن کار مورد نظر اقدام به از بین بردن آبروی او و حیثیت او می کند.

چون معمولاً اینطور افراد می‌دانند که مردم به خاطر آبرو و حیثیت خود به تمایلات آنها گوش کرده و دنبال پیگیری‌های قضایی نمی‌باشند به خاطر همین موضوع است که این افراد جریح شده و دست به تهدیدهای خود میزنند.

معمولاً این نوع تهدید به گونه‌ای است که فرد مورد نظر اطلاعاتی را از فرد مقابل در دست دارد و فرد مقابل برای اینکه این اطلاعات را انتشار نکند مجبور می‌شود هر دستور و هر چیزی که از او می‌خواهد انجام دهد تا فرد مقابل اقدام به انتشار آن اطلاعات یا فایل و یا عکس و ……نکند.

برای همین هم در خصوص این موضوع و اهمیت آن قانون این جرم را جرم انگاری کرده است و افراد بعد از این مورد یعنی تهدید به ریختن آبرو و از بین بردن شرافت می‌توانند اقدامات قانونی لازم را انجام دهند و از فرد مورد نظر شکایت بکنند تا فرد مورد نظر به مجازات قانونی مورد نظر طبق قانون محکوم شود.

مواد مرتبط

ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده):

[اصلاحی ۱۳۹۹/۲/۲۳] هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از این که به این و‌اسطه تقاضای و‌جه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از یک ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه ای:

هرکس به‌وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به‌نحوی‌که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نودویک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

جهت مشاوره با وکیل پایه یک در مشهد با شماره 09156024004 تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915