سوالات در مورد سجل کیفری

سوالات در مورد سجل کیفری
فهرست مقالات

سوالات در مورد سجل کیفری

مدارک لازم برای دریافت سوء پیشینه کیفری چیست؟

برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه کیفری، ممکن است نیاز به ارائه مدارک زیر داشته باشید:

  1. اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه: برای تأیید هویت شما، نیاز به ارائه اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه دارید.
  2. اصل و کپی کارت ملی: جهت اثبات هویت و شناسایی، ارائه اصل و کپی کارت ملی الزامی است.
  3. یک عکس سه در چهار: برای ثبت درخواست، ممکن است نیاز به یک عکس سه در چهار رنگی از شما باشد.
  4. نشانی دقیق متقاضی و کد پستی محل مذکور: شما باید آدرس دقیق خود را به همراه کد پستی محل مورد نظر برای ارسال گواهی عدم سوء پیشینه اعلام کنید.
  5. معرفی نامه از محل کار: در برخی موارد، خواسته می‌شود تا معرفی نامه‌ای از محل کار خود به منظور تأیید اشتغال و موقعیت شغلی شما ارائه دهید.

 

چقدر زمان می‌برد تا سابقه ای از سجل کیفری پاک شود؟

مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک سابقه از سجل کیفری پاک شود، بستگی به نوع جرم و مجازات آن دارد. این موارد معمولاً در قوانین و مقررات مربوطه هر کشور تعیین می‌شوند. در ایران، برای پاک شدن سابقه از سجل کیفری، زمان لازم بین دو تا هفت سال است، با توجه به نوع جرم و مجازات آن.

در مواردی که مجازات به اعدام، حبس ابد یا سلب حیات منجر می‌شود، ممکن است سابقه کیفری همیشگی باقی بماند. اما در موارد دیگر، پس از گذشت زمان معین، جرم از سابقه کیفری فرد پاک می‌شود.

عوامل دیگری مانند پرداخت دیه، قبول مسئولیت، انجام خدمات اجتماعی و غیره می‌توانند در فرآیند پاک شدن سابقه از سجل کیفری تأثیرگذار باشند. این مسائل نیازمند بررسی دقیق و اطلاعات بیشتر درباره شرایط مربوطه هستند.

در هر صورت، هدف اصلی این است که مجازات همخوان با جرم ارتکاب شده باشد و پس از انجام مدت مجازات و یا انجام خدمات اجتماعی مقرر، فرد دیگر به حقوق اجتماعی خود دسترسی داشته باشد و مشمول محرومیت‌های مادام‌العمر نباشد.

 

آیا هر جرمی که مرتکب شویم در سجل کیفری ثبت می‌شود؟

نه هر جرمی که مرتکب شوید در سجل کیفری ثبت نمی‌شود. تنها ارتکاب برخی از جرائم، به محکومیت موثر کیفری منجر می‌شود و این جرائم در نتیجه محاکمه و صدور حکم مجازاتی به صورت قطعی در سجل کیفری ثبت می‌شوند.

جرمی که محکومیتش موثر نباشد، به طور عمومی در سجل کیفری ثبت نمی‌شود. اما در موارد استثنایی ممکن است به درخواست مراجع قضایی برای تعیین و یا بازنگری در مجازات، جرم مربوطه در سجل ثبت شود.

همچنین، محکومیت کیفری جوانان زیر ۱۸ سال در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، در سجل کیفری ثبت نمی‌شود. این افراد فاقد آثار کیفری هستند و اطلاعات مربوط به محکومیت آن‌ها به دلیل حفاظت از حقوق کودکان و جوانان در مراجعات عمومی قابل دسترس نیست.

 

آیا منع تعقیب در سجل کیفری ثبت می‌شود؟

منع تعقیب به معنای مبرا شدن از اتهام است و قاعدتاً در سجل کیفری ثبت نمی‌شود. این اطلاعات معمولاً در سوابق قضایی فرد در سیستم قضایی ثبت می‌شود و از طریق مراجع قضایی قابل دسترسی است.

درباره سوال دوم، در بسیاری از کشورها اطلاعات مربوط به جرائمی که مجازات آن‌ها به شلاق تعزیری، جزای نقدی و حبس تا دو سال ختم شده باشد، در سجل کیفری ثبت نمی‌شود. این افراد از حقوق اجتماعی محروم نمی‌شوند و سوابق کیفری آن‌ها معمولاً به صورت خصوصی و در موارد خاص قابل دسترسی است. این مسئله ممکن است بسته به قوانین و مقررات هر کشور متفاوت باشد.

4004 602 0915