سوء استفاده از سفید امضاء

سوء استفاده از سفید امضاء
فهرست مقالات

سوء استفاده از سفید امضاء

اگر شخصی مدعی باشد که از کاغذ یا چک یا صفحه سفید امضای او سوء استفاده شده است. او می تواند با کشیدن پیش نویس سوء استفاده از قبض سفید در مراجع قضایی پرونده تشکیل دهد و از متجاوز شکایت کند. ابتدا باید قبض مورد نیاز در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت شود تا به کلانتری محل وقوع جرم اطلاع داده شود. آنها پرونده را به یکی از دادسراهای محل وقوع جرم منتقل خواهند کرد. در دادسرا پس از احراز جرم از سوی بازپرس درخواست حکم صادر می شود و در مرحله بعد پرونده برای رسیدگی بیشتر و صدور رای نهایی به دادگاه کیفری ۲ ارسال می شود.
آخرین گام در رسیدگی به این پرونده بر اساس ماده 673 قانون مجازات اسلامی است که در بخش مجازات مرتکب چنین جرمی به حبس از 1 تا 3 سال محکوم می شود.

 

دلایل اثبات جرم سوء استفاده از سفید امضاء

بر اساس پیش نویس قانون استفاده غیرقانونی از سفید امضا، مهم ترین و اساسی ترین دلایل و زمینه های تأیید این عمل مجرمانه، وجود اسناد و مدارک دال بر استفاده غیرقانونی از جمله انتقال یا تصرف مال و غیره است. از جمله دلایل دیگر می توان به سفید نویسی امضا اشاره کرد که ساده بوده و جهت رسیدگی و احراز حقیقت تقلب در سند یا برگه یا نوشته درخواستی به کارشناسان رسمی دادگستری تحویل داده می شود. اظهارات شهود و کارشناسانی که می توانند به دادگاه دعوت شوند تا مشاهدات و جلسات خود را در مورد جنایت ارتکابی به اطلاع برسانند نیز شواهد مهمی است.

 

نکات کلیدی جرایم سوء استفاده از سفید امضاء

اولین نکته مهمی که این لایحه مبنی بر جرم و سوء استفاده از سفید امضا است این است که صدمات مادی، معنوی و تجاری به مردم وارد می کند. این ماده به قدری مهم است که لایحه‌ای به همین نام برای کمک به افراد رنج‌دیده برای مطالبه حقوق خود تصویب شد. نکته مهم دیگر در این زمینه این است که صفحات کاغذ ممکن است سفید باشد یا دارای امضا، مهر یا نوشته باشد. می توان آن را به صورت دست نویس یا چاپی نوشت، اما این سؤالات بر اعتبار یا ارزش آن تأثیری ندارد. در هر صورت ممکن است متن نوشته شده ناقص باشد و طرفین توافق کنند که در آینده چیزی به آن اضافه کنند.
اما یکی از طرفین برخلاف آنچه با طرف مقابل توافق شده، سعی می‌کند مطالب و مطالب خلاف قول را بنویسد و طرف مقابل از آن اطلاعی نداشته و رضایت او را به نوشتن آن نداده است. نکته مهم دیگر نحوه دریافت سند یا کاغذی است که ممکن است توسط شخصی دزدیده شده باشد یا شخصی که قبلاً به شما سپرده شده یا ممکن است بر اثر اتفاق ناپدید شده باشد و سپس با اراده خود در ان دست ببرد و شخص مرتکب جرم شود. نکته مهم دیگر در این معنا این است که وقتی صحبت از اسناد و اوراقی می شود که مورد سوء استفاده قرار گرفته اند، بدیهی است که منظور اسناد و اوراقی است که به طور کامل آماده نشده اند و فقط دارای مهر یا امضا هستند. بنابراین برای ایجاد و ارتکاب چنین جرمی باید موضوع اوراق و اسنادی باشد که به طور ناقص و کامل توسط صادرکننده تنظیم شده و از طرفی دارای مهر و امضا باشند.
علاوه بر موارد فوق، اضرار به شخص ثالث یا شخصی که دارنده سند باشد جرم شناخته می شود. زیرا اگر فردی صرفاً محتویات برگه یا سندی را پر کند عمل مجرمانه تلقی نمی شود و محکوم نمی شود.

4004 602 0915